piątek, 28 marca 2014

Moros y cristianos/ Maurowie i chrześcijanie

Kubańskie danie narodowe. Proste, a trudne. U mnie w Sanoku (brama Bieszczad) ciężko było zdobyć czarną fasolę. Nachodziłam się za nią i ja, i moja mama. A kto znalazł? Babcia, poszła na targ i tam, kupiła wnusi czarną fasolę. Wnusia więc zadowolona, bo czaiła się na Maurów od dawna, bo chrześcijan ma na co dzień.

Przyprawy kuchni kubańskiej używam prawie codziennie, mianowicie: oregano, cebulę i czosnek. Kminku nie miałam oraz pieprzu zielonego, więc zastąpiłam go pieprzem ziołowym. Fajnie ze sobą współgrały.

Moros y cristianos podaje się na uroczystościach rodzinnych. Mimo, że nic dziś nie świętowaliśmy, przygotowałam te danie i podałam rodzince. Szczerze mówiąc bałam się reakcji, ale Bogu dzięki (chyba dzięki tym chrześcijanom) smakowało im, tylko widziałam jak kiwali głowami nad miseczkami. No, czyli wyszło, smakowało.

Danie jest bardzo zdrowe i dietetyczne. Fasola czarna ma bardzo niski IG (zaledwie 30).

Jedna porcja dania została nam na później :)

Składniki na 4 duże porcje:
400 g fasoli czarnej
100 g białego ryżu
Pół cebuli
Pół papryki czerwonej
Oregano
Sól
Czosnek
Pieprz zielony lub ziołowy
Oliwa

Przygotowanie:
Fasolę opłukać i namaczać całą noc w wodzie. Następnego dnia gotować przez ok. godzinę aż zmięknie. Ryż gotować zgodnie z tym co pisze na opakowaniu. W tym czasie cebulę i paprykę kroimy na drobniuteńką kostkę. Wrzucamy na dość głęboką patelnie i smażymy na odrobinie oliwy. Doprawiamy i smażymy dalej. Wrzucamy fasolę i ugotowany ryż. Smażymy dalej. Potrawę podajemy jako osobne danie lub np. z wieprzowiną.


Moros y cristianos














Festiwal Kuchni Kubańskiej Kuchnia Ameryki Północnej

5 komentarzy:

  1. Ciekawe , nie słyszałam o czymś takim :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie słyszałam o tym danie, a brzmi, wygląda i na pewno smakuje bardzo ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo fajne danie, uwielbiam fasolę, a jak mam problem ,żeby jakąś znaleźć to też najłatwiej iść na rynek - tam jest wszystko. Każda soczewica, kasza, fasola. :)
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  4. zdecydowanie coś dla mnie :) tylko czarnej fasoli nigdzie nie widziałam ;D

    OdpowiedzUsuń